Dat blijkt uit het jaarverslag over 2007 van de nationale databank van de
kredietwaardigheid.

De bijna elf miljoen ingeschrevenen hebben samen bijna viertien miljoen
lopende kredieten en negen miljoen afgelopen kredieten op hun naam staan.

BKR, vaak kortweg Tiel genoemd, informeert aangesloten organisaties over
kredieten en mobiele telefoonabonnementen die consumenten al hebben
afgesloten. Die organisaties raadpleegden de gegevens van het BKR in 2007
meer dan 21 miljoen keer, een stijging van ruim 3 procent.

De 224 bij het BKR aangesloten organisaties zijn onder meer banken,
financieringsmaatschappijen, thuiswinkelorganisaties, creditcardbedrijven en
aanbieders van mobiele telefonie.

Ook consumenten kunnen voor 4,50 euro hun eigen gegevens opvragen Tiel.
Ongeveer 124.000 mensen deden dat het afgelopen jaar. Een stijging van bijna
6 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Volgens het BKR komt dat door de toenemende bekendheid van Tiel en omdat
consumenten dit steeds vaker doen voor organisaties die zelf geen toegang
tot de gegevens hebben.

Het BKR registreert de persoonsgegevens van consumenten en de kredietgegevens.
Onder dat laatste vallen het soort krediet, het bedrag, het moment waarop
iemand over het krediet of het mobiele telefoonabonnement kan beschikken en
de verwachte en daadwerkelijke aflossings- of beëindigingsdatum.

Het BKR biedt aangesloten organisaties ook een zogenoemde BKR Score,
waarin een hoog of laag risico wordt toegekend met betrekkking tot het
betalingsgedrag van een bepaalde persoon. Daarvoor kreeg het BKR afgelopen
jaar 6,7 miljoen verzoeken.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl